خانه / مقالات / مدیریت هتلداری

مدیریت هتلداری

مدیریت هتلداری

از آنجایی که هتلداری بخشی از صنعت گردشگری به‌حساب می‌آید، امروزه تنها داشتن سرمایه برای توسعه هتلداری کافی نیست بلکه دانش و توانمندی‌های نیروی انسانی ازجمله مدیران هتل‌ها عاملی بسیار کلیدی می‌باشد. پیش از معرفی ویژگی‌های یک هتل دار موفق لازم است که اصلاً بدانیم مدیر هتل کیست و چه وظایفی دارد.

مدیر هتل شخصی است که با اصول مدیریتی و مهارت‌های هتلداری ازجمله راه‌های مدیریت کارکنان، نحوه برقراری ارتباط با مشتریان، نحوه استفاده از سیستم‌های مدیریت هتل و اصول مهمانداری آشنا می‌باشد. وظایف او به‌طور خلاصه مدیریت بر همه امور از نگهداری و نظافت هتل تا مدیریت بودجه و بازاریابی است.برای موفقیت در هتل داری و بالا بردن میزان رزرو هتل وی می‌بایست مهارت‌های کسب‌وکار خوبی داشته باشد. و با داشتن استعدادهای ارتباطی به‌سرعت مشکلات را شناسایی و برای آن‌ها راه‌حل بیابد. توانایی تصمیم‌گیری سریع و به‌موقع نیز یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مدیر موفق می‌باشد. از مهم‌ترین ویژگی‌های مدیران موفق این است که تشخیص می‌دهند، اهداف شغلی‌شان تا چه میزان تحقق پیداکرده است.

کار هتلداری، در معرض برخورد با افکار و عقاید مختلف است . بدین معنی که به تعداد مسافران هتل، از ملیتّها و طبقه ها و نژادهای مختلف در این مورد اظهار عقیده می شود . بنابراین یک هتلدار باید ازهر حیث فردی باشد که بتواند تمام این عقاید را با همه اختلاف و تنوعی که دارند به مصلحت کار خویش جمع بندی نماید و با مهارت و تجربه و نظم و اخلاق ، از کار خود بهره مثبت بردارد .

مدیریت هتلداری چیست ؟

مدیریت هتلداری (Hotel Management) و مدیر هتل (Hotel Manager) دو کلمه متفاوت است که مدیر هتل باید دوره های آموزشی را بگذراند تا به مدیریت هتلداری  تبدیل گردد. مدیریت هتلداری خود دارای تعاریف متفاوتی است . مدیر هتل کارهای روزانه مدیریتی به وسیله دیگران را بر عهده دارد. یکی از بهترین تعریف هایی که درباره مدیریت می توان گفت این است که انجام کارهای سازمان به وسیله دیگران و با دیگران در جهت هدف سازمانی می باشد در تعریفی از مدیریت هتلداری، مدیریت به عنوان تصمیم گیرنده نهایی بیان می شود. مدیر هتل کارهای مانند مسئولیت کارکنان ، مسئولیت های مالی مثل بودجه بندی، برنامه ریزی و سازماندهی همه خدمات هتل را بر عهده دارد. تمام فعالیت ها در هتل (front-of-house) پذیرش ، میز اطلاعات (concierge) ، رزواسیون و کارهای دیگر مثل اغذیه و قسمت خانه داری می باشد. در هتل های بزرگ یک گروه در هتل هستند که کارهای مدیریتی را برعهده دارند و کارهایی را مانند بازاریابی به دست مدیریت هتل به انجام می رسد.

آینده شغلی مدیریت هتلداری :

– مدیریت هتل – مدیریت گردشگری و جهانگردی – مدیریت تشریفات – مدیریت اغذیه و نوشابه  – آشپزی و قنادی – صندوق داری هتل – موسسات مالی و جهانگردی  – رزرویشن هتل – مهمانداری هواپیما، قطار،کشتی های مسافرتی – شرکت های حمل و نقل هوایی به عنوان تورلیدر، کارمند، فروش بلیط – بخش های پذیرایی و اقامتی – فعالیت در هتل ها، پانسیون ها و بخش های اقامتی دولتی و خصوصی – مدیر یا کارمند پذیرایی در رستوران ها، تالارها، کافی شاپ ها

رشته مدیریت هتلدری :

امروزه صنعت گردشگری به علت توسعه خاصی که گسترش یافته است افراد زیادی به این شغل روی آورده اند و هر روز به آن اضافه می گردد. به صورتی که صنعت گردشگری بزرگترین صنعت شناخته شده است. افراد شاغل در این صنعت از فرهنگ بالایی برخوردار هستند. هتل هم داری یکی از زیر بناهای توسعه یافته گردشگری است و رشته مدیریت هتلداری را به وجود آورده است و افراد زیادی در این رشته پیشرفت زیادی داشته اند. مرکز معتبر در ایران وجود دارد که دوره مدیریت هتلداری را ارایه می دهند. با مراجعه به مراکز معتبر می توانید اقدام به گذراندن دوره آموزش نمایید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *