خانه / مقالات / روستای کندوان تبریز

روستای کندوان تبریز

روستای کندوان تبریز

روستای کندوان با فاصله ۶۵کیلومتری از تبریز در کوهپایه های رشته کوه سهند به شکل پلکانی قرار گرفته است. کندوان بیشتر از هرچیزی به خانه های سنگی نخودی رنگش شناخته می شود خانه هایی شبیه به غار به شکل مخروطی پای کوه با دست کنده شده اند. روستای کندوان یکی از عجیب ترین جاهای دیدنی ایران و تنها روستای صخره ای در جهان است که هنوز هم آدم ها در آن زندگی می کنند.طبیعت و ییلاقات سرسبز و آباد روستا  رودخانه و چشمه گوارای کندوان و همین جریان زندگی در روستا و سبک زندگی جالب و متفاوت مردم کندوان  پای گردشگران ایرانی و غیر ایرانی را به این روستا باز کرده است.

جمعیت روستای کندوان

جمعیت روستای کندوان چیزی حدود ۸۰۰ نفر است.

زبان مردم روستای کندوان

مردم روستای کندوان مانند بقیه اهالی استان آذربایجان شرقی  ترک و آذری هستند و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می کنند.

شغل مردم روستای کندوان

با این که این روستا  در نزدیکی شهر مدرنی مثل تبریز است اما  با گذشت چند هزار سال از عمرش هنوز هم اصالت خودش را حفظ کرده و کمترین تغییر را در سبک زندگی ساده و اولیه خود تجربه کرده است.مثل اغلب روستاهای آذربایجان در روستای کندوان هم زندگی مردم از راه باغداری  دامداری و تولید و فروش صنایع دستی می چرخد. کشاورزی در کندوان خیلی پر رونق نیست چون  بیشتر زمین های روستا صخره ای هستند و برای کشاورزی مناسب نیستند. در عوض بازار فروش سوغاتی و محصولات دامی و محلی در کندوان حسابی داغ است.

روستای کندوان به چه چیزی مشهور است؟

روستای کندوان در اسکو و دامنه های کوه سهند واقع شده که به خاطر معماری شگفت انگیز صخره ای معروف است.صخره های این روستا در اثر فعل و انفعالات آتشفشانی کوه سهند طی هزاران سال شکل گرفته و ماهیت روستایی به خود گرفته است. این روستا جزو یکی از سه روستای صخره ای جهان است که هنوز هم زندگی همانند گذشته در آن جریان دارد.یکی از گواراترین آب های معدنی ایران از روستای کندوان سرچشمه می گیرد. این آب آنقدر طبیعی و خالص است که بیشتر مردم موقع سفر به کندوان حتما چند بطری از آن پر می کنند.

روستای کندوان کجاست؟

کندوان تبریز یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی در شهرستان اسکو  ۲۲ کیلومتری جاده اسکو به کندوان است. این روستا در قسمت غربی سهند قرار گرفته است.

آب و هوای روستای کندوان چطور است؟

آب و هوای روستای کندوان مثل آذربایجان سرد و کوهستانی و نیمه مرطوب است و ۲۲۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

پاییز و فصل سرما زودتر از جاهای دیگر به کندوان می رسد. تقریبا از اواسط شهریور ماه هوا سردتر می شود و باران های پاییزی شروع به باریدن می کنند. هر چه جلوتر برویم و به زمستان نزدیک شویم تحمل هوای سرد و یخبندان های طولانی واقعا سخت می شود.این هوای سرد تا اواخر فروردین مهمان روستاست و بعد از آن کم کم طراوت و قشنگی های بهار تمام کندوان را پر می کند. در تابستان هم کندوان آنقدر خنک است که به هیچ وسیله سرمایشی مثل کولر و پنکه نیاز نیست.

بهترین زمان سفر به روستای کندوان

به طور کلی بهترین زمان سفر به روستای کندوان تبریز با توجه به آب و هوا و فصل  اواسط بهار تا آخر تابستان است. شش ماه دوم سال به خاطر کاهش دما و یخبندان های طولانی که در این روستا اتفاق می افتد جمعیت مسافران روستا خیلی کم می شود و روستا خلوت است. طبیعتا  وقتی گردشگر کم شود هزینه های سفر و اقامت در روستا هم اقتصادی تر در می آید. در عوض سرمای هوا و برف و بوران اجازه نمی دهد درست و حسابی قشنگی های روستا را ببینید و کمی مسیر رفت و آمد را خطرناک می کند. بهترین زمان بازدید از این روستا فصل بهار و تابستان است.

سوغات روستای کندوان چیست؟

عسل طبیعی ، جزو اصلی ترین سوغاتی های این روستا است و کره محلی ،خشکبار، گردو،بادام ، شیره انگور ، ادویه جات ، عرقیجات ، کیف های دستباف سنتی ، روسری های کلاقه ای ، گلیم ، جاجیم و… از دیگر سوغاتی های با ارزش روستای کندوان هستند.

درباره‌ی صادقیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *