خانه / مقالات / بوروبودوراندونزی بزرگترین معبد بودایی جهان

بوروبودوراندونزی بزرگترین معبد بودایی جهان

بوروبودوراندونزی بزرگترین معبد بودایی جهان

معبد بوروبودور اندونزی مکانی خارق العاده است که برای شما این امکان را فراهم می کند تا در تاریخ سفر کنید و به سالیان بسیار پیش تر بازگشته و از ترکیب جالب توجه تاریخ فرهنگ معنویت و زیبایی طبیعی لذت ببرید. بازدیدکنندگان بسیاری سالانه به این معبد می روند تا داستان هایش را بشنوند شکوه عظمتش را از نزدیک لمس کنند و ببینند چگونه پس از ۱۲۰۰ سال وقایع طبیعی و انسانی سالم مانده است. برای بازدید از بوروبودور باید ابتدا به کشور اندونزی برویم و مسیرمان را به سوی جاوا مرکزی ادامه دهیم از شهر جاوا فاصله می گیریم و کم کم طبیعت مدهوش کننده بوروبودور نزدیک می شویم. خود را آماده کنید تا در میان اعجاز طبیعت سفری معنوی را برای خود رقم بزنید و این روح تان را به سبک دیگری سبک کنید.بالاترین رفتن از معبد بوروبودور خود نوعی زیارت محسوب می شود و به منظور تجربه ای جسمانی و معنوی و در راستای مردم و اصول بودایی صورت می گیرد. به هنگام یک صعود از  سر ایمان قلبی و از سطحی دیگر زائران با داستان ها و خردی که نقوش برجسته بنا روایت می کندد از یک سطح نمادین هوشیاری به سطح بالاتری از هوشیاری هدایت می شوند.

چرا بوروبودور ؟

بورودور علاوه برآن که جاذبه های برتر و پربازدید آسیاست یکی از مهم ترین ارزشمندترین مکان ها برای بودایی ها محسوب می شود. بوروبودور عظیم ترین معبد بودایی جهان است.این معبد وسیع و شگفت انگیز ترکیبی از یک گنبد اصلی و ۷۲ گنبد در اطراف آن است. در سر تا سر معبد نقوش و سنگ نگاره هایی دیده می شود که زندگی بودا را شرح داده است. معبد با شکوه بوروبودور  و با ترکیبی ازمعماری و غادهای بودایی و هندی ساخته شده است.

نگاهی به معبد بوروبودور

معبد بوروبودور بزرگ ترین مجموعه بودایی در دنیا و یک سازه عجیب در میان نامزدهای اسکار گردشگری آسیا است که برفراز تپه ای سرسبز و در منطقه ای دور از شهر جاوا قرار دارد. این معبد با جنگل های سرسبز و حلقه ای از کوه های آتشفشان احاطه شده است. حدود ۱۲۰۰سال پیش سازندگان و کارگران معبد ۲ میلیون سنگ را از رودخانه و جریان های محلی حمل کردند و با فشار زیاد آن ها را بر روی هم سوار کردند.سنگ ها بدون استفاده از ساروج بر روی هم ساخته شدند و سازه ای پلکانی هرمی و به ارتفاع ۲۹ متر ساخته شد جالب است بدانید که بیش از ۵۰۰مجسمه بودایی در اطراف این معبد به چشم می خورد. تراس پایینی معبد با نرده هایی احاطه شده که دیدار محدود می کند و در همین قسمت نزدیک به ۳۰۰۰ حجاری و نقوش برجسته از زندگی و آموزه های بودا وجود دارد که تمام این نقوش در کنارهم مجموعه ای عظیم از مجسمه های بودایی در دنیا پدید می آورد.معماری جزئیات ساختاری و شکوه این معبد از ویژیگی های منحصر به فرد بوروبودور راند. در پس زمینه این معبد کوه های آتشفشانی به چشم می خورند که بر زیبایی معبد می افزایند. این معبد از سه بخش ساخته شده که پایه ای هرمی با پنج تراس مربعی هم مرکز دارد در قسمت بدنه سه صفحه دایره ای به چشم می خورد و در قسمت بالا به گنبدی عظیم مزین است. تمام دیواره ها و نرده های معبد به نقش های برجسته آراسته شده است. در اطراف صفحه های دایره ای ۷۲ گنبد دیده می شود که بر بالای هرکدام یک مجسمه بودایی قرار دارد. وسعت محوطه معبد بوروبودور در یونسکو ۲۵۰۰متر مربع و در دانشنامه معتبر بر بریتانیکا نیز ۵۶۶۰۰مترمربع ذکر شده است. خوب است بدانید امروزه معبد بورروبودور جز میراث جهانی یونسکو محسوب می شود.

ساخت معبد

در طی سال های ۶۰۰تا ۸۰۰میلادی دوره طلایی ساخت معابد در محدوده سرزمین هندوستان منطقه سیلون و جنوب شرقی آسیا بود.درهمین زمان پادشاهان هند و بودایی رشد کرده و بناهای زیاد  و باشکوهی به منظور ستایش خدایان ساختند. پس از گذشت دوران اوج این بناها بسیاری  بدون تئجه رها شدند به دست فروشی سپرده شده و در معرض جنگ های مظامی و وقایع طبیعی قرار گرفته اند. پس از گذشت زمانی طولانی طبیعت با این بناها درهم آمیخته شد و این معابد برای بیش از هزار سال متروکه ماندند.یکی از چشم گیرترین معابد بودایی ساخته شده در آن دوره معبد بوروبودور است که در جاوا شرقی و در دشت کدو قرار دارد. این معبد در دل طبیعتی چشم نواز و آرام بخش و در میان تراس های برنج قرار داشته است و با کوه های آتشفشانی احاطه شده است. متاسفانه هیچ منبع نوشتاری در مورد زمان دقیق ساخت معبد بوروبودور  و هدف آن وجود ندارد. با این حال بررسی نقوش برجسته موجود بر روی معبد و کتیبه های سلطنتی به جا مانده گمان می رود که تاریخ ساخت معبد به قرن ۸و۹ میلادی بر می گردد. به طور دقیق تر ساخت این معبد مربوط  می شود به سال های ۷۸۸ تا ۸۵۰ زمانی که سلسله پادشاهی سیلاندر در اوج خود بود و در مطقه ماتارام در جاوا مرکزی حکومت کرد. هم چنین کارشناسان می گویند معبد بوروبودور ۷۵سال به طول کشیده است. به طوری که در نهایت در طی پادشاهی سامارتونگا در سال ۸۲۵به پایان رسید.

درباره‌ی آواي ميراث

شماره تماس : 32732575 - 32742554

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *