خانه / مقالات / آشنایی با دوره طبیعت گردی

آشنایی با دوره طبیعت گردی

در مورد دوره طبیعت گردی چه می دانید؟

آیا  میدانید به چه کسی راهنمای طبیعت گردی می گویند؟ پس با ما در این مقاله همراه باشید  تا شما را با دوره راهنمای طبیعت گردی و وظایف آن آشنا کنیم.

بهتر است که ابتدا برایتان واژه طبیعت گردی را تعریف کنیم، طبیعت‌گردی یا همان اکوتوریسم از واژه eco به معنی طبیعت و tourism به معنی گردش گرفته شده است. واژه اکوتوریسم را هکتور لاسکورین در سال ۱۹۸۳ هنگامی که پروژه «حمایت از طبیعت» در مکزیک می‌پرداخته، ابداع کرده است. او اکوتوریسم را این گونه تعریف می‌کند: «اکوتوریسم، سفری به مناطق طبیعی نسبتاً بکر با هدف مطالعه، تحسین و لذت از مناظر، جانوران، گیاهان وحشی و هر گونه آثار فرهنگی (باستانی و معاصر) این مناطق است.

تعـاریف متعددی در مورد اکوتوریسم تا کنون مطرح شده است . بر اساس نظر کارشناسـان برجسـته گردشـگری، تاکنون بیش از هشتاد تعریف در مورد طبیت گردی ارائه شده که هر یک از آنهـا بـه جنبـه هـای خاصـی از این موضوع پرداخته اند. به طور کلی  در مقایسۀ بـا (گردشـگری فرهنگـی و گردشگری شهری) اکوتوریسم آن بخش از گردشگری می باشد کـه به دنبال کشف جاذبه های جدید ، در بیـرون از شهرها، یعنـی روستاها، ییلاقها، مزارع، جنگـل هـا، بیشـه زارهـا، کنـار رودخانـه هـا ، نهرهـا و… است.

با توجه به مسائل گفته شده می توان اصول طبیعت گردی را موارد زیر دانست :

  • پرهیز از هرگونه آثار منفی و تخریب محیط
  • آموزش به گردشگران در زمینه حفظ محیط زیست
  • ایجاد درآمد برای محافظت از مناطق طبیعی
  • ایجاد شغل و درآمد برای جامعه محلی
  • آموزش و تاکید بر گردشگری پایدار
  • گسترش زیرساخت های هماهنگ و مناسب با محیط زیست و توسعه پایدار
  • کاهش استفاده از سوخت های فسیلی
  • حفظ گیاهان و حیات وحش در هر منطقه

بی‌شک سفری این چنین مسئولانه و هدفمند نیازمند راهنمای سفری است تا با درنظر گرفتن اصول پایه سفرهای طبیعت‌گردی مسافران را راهنمایی نماید. راهنمای سفرهای طبیعت‌گردی را اکوتورلیدر نیز می‌گویند.

راهنمای طبیعت‌گردی می‌بایستی با اصول سفر در طبیعت آشنا باشد. برای توانمند شدن در این حیطه، در طول دوره آموزشی خود درس استقرار در طبیعت را می‌گذراند. سرفصلی که تئوری و عملی بوده و فراگیران در یک سفر عملی با اصول ساخت جان پناه، شب‌مانی در طبیعت، جهت‌یابی و تعیین مسیر آشنایی می‌یابند.

دوره راهنمایان طبیعت‌گردی و بوم‌گردشگری (اکوتوریسم) دوره‌ای است برای همه افرادی که علاقمند به شناخت طبیعت ایران هستند، مشتاقند تا با انواع سفرهای طبیعت‌گردی آشنا شوند و یا تمایل دارند به عنوان تورگاید یا راهنمای سفرهای طبیعت‌گردی، فنون و مهارت‌های تورگردانی در این حوزه را فرا گیرند. به عرض کلیه علاقه مندان به طبیعت می رساند دوره راهنمای طبیعت گردی در  آموزشگاه آوای میراث آریایی برگزار میگیرد برای اطلاع از دوره کافی است با دفتر آموزشگاه تماس حاصل نمایید:

۰۲۶۳۲۷۴۲۵۵۴

۰۲۶۳۲۷۳۲۵۷۵

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *