معرفی:
دوره مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی بند الف (صدور بلیط) از دورههای مصوب و کوتاه مدت گردشگری زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری میباشد که جهت آموزش اصول و مبانی صدور بلیط هوایی برگزار می گردد. برای اخذ این مدرک در ابتدا لازم است دوره مقدماتی (basic) را با موفقیت پشت سر گذاشته و سپس با گذراندن دوره پیشرفته(advanced) و سه سال سابقه کار مرتبط، اقدام به گرفتن مدیر فنی بند الف، که لازمه تاسیس هر آژانس هواپیمایی می باشد، نمایید. در ذیل شرایط و ضوابط شرکت در دوره های مذکور توضیح داده می شود.
نحوه دریافت کارت “مدیر فنی بند الف”:
پس از قبولی در آزمون های مربوطه گواهینامه مربوطه از سازمان هواپیمایی کشوری جمهوری اسلامی ایران صادر می شود.
عناوین دروس دوره مقدماتی (Basic) :
– تعریف ایکائو و یاتا
– آموزش استفاده از کتاب
– آموزش تبدیل گرینویچ ( به وقت محلی و بالعکس )
– آموزش صدور بلیط داخلی
– آموزش نرخ سازی در مسیرهای یک طرفه
– آموزش قوانین و تعهدات شرکتهای هواپیمایی
عناوین دروس دوره پیشرفته (Advanced):
– آموزش نرخ سازی در مسیرهای یک طرفه و دو طرفه به طور کام
– آموزش صدور بلیط خارجی
– آموزش واچر
– آموزش استرداد بلیط خارجی (Refund voucher)
– آموزش استثناء و انواع چک در تعیین نرخ مسیرهای یک طرفه و دوطرفه
اشتغال:
افرادی که در دوره های مدیر فنی بند الف شرکت می کنند پس از پایان دوره و پذیرفته شدن در آزمون های داخلی و جامع و دریافت کارت مدیر فنی بند الف از سازمان هواپیمایی کشوری قادر خواهند بود به عنوان مدیر فنی در دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی فعالیت کنند.
همچنین داوطلب می تواند پس از دریافت مدرک دوره و با سه سال سابقه کار مرتبط خود نسبت به تاسیس دفتر خدمات مسافرتی و هوایی ( آژانس هواپیمایی) اقدام نماید.
شرح وظایف:
همانگونه که می دانیم دفاتر خدمات مسافرتی بند “الف” به عنوان آژانسهای هواپیمایی شناخته شده و فعالیت آنها فقط مربوط به ذخیره و صدور بلیت ( Ticket ) است. این دفاتر به دو بخش تقسیم می شوند :
۱. صدور بلیت پروازهای داخلی
۲. صدور بلیت پروازهای خارجی
در اینجا لازم به ذکر است که فعالیتهایی مثل ذخیره و صدور بلیت قطار و اتوبوس هم تحت نظارت این دفاتر انجام می شود.
برای مدیران فنی بند “الف”دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری وظایفی را مدنظر می شوند که مهمترین آنها عبارتند از:
۱. نظارت مستقیم بر فعالیتهای کانترهای داخلی و خارجی .
۲. بررسی تمامی فعالیتهای دفتر و همینطور بررسی کوپن های صادر شده توسط پیشخوان های داخلی و خارجی .
۳. هماهنگی با واحد حسابداری در تهیه ی گزارش مالی .
۴. کنترل فروش روزانه پس از صدور مدارک توسط کارکنان .
۵. تشکیل جلسات ماهانه با کارکنان جهت آگاهی آنان از آخرین قوانین خطوط هواپیمایی …
۶. تسلط بر سیستم آمادئوس
۷. مطالعه بخش نامه های شرکت های هواپیمایی
۸. اخذ سیاست و تصمیم گیری برای گرفتن پرواز های چارتر با همامنگی مدیر فنی بند ب