خانه / مقالات / غذای سنتی به نام کالجوش

غذای سنتی به نام کالجوش

غذایی سنتی  به نام کالجوش

کله جوش

دلتان یک غذای ساده، متفاوت و محلی می‌خواهد؟ قرار است مهمانی بدهید و نمی‌دانید چه غذای خوشمزه جدیدی درست کنید؟ به مزه‌کردن غذاهای شهرهای دیگر ایران علاقه‌‌مند هستید؟ به آشپزخانه بروید و با طبخ یک غذای لذیذ جدید، عزیزان و مهمانانتان را شگفت‌زده کنید.

کالجوش یا کله جوش، یکی از غذاهای سنتی و اصیل ایرانی است که اصالت و خاستگاه آن به استان اصفهان بر می‌گردد؛ اما به طور گسترده‌ای در شهر‌های خراسان و یزد به روش‌های مختلف طبخ می‌شود. کالجوش را با نام‌های دیگری چون کالا جوش، کل جوش، دوغ گرمه، قروتی، کال جوش و کشک جوش نیز می‌شناسند.  بسیاری از محلی ها به آن  نیز می گویند. کله جوش اصل با کشک، گردو و نعنا تهیه می شود. این غذای خوشمزه را همراه با انواع نان و به صورت تیلیت میل می کنند. ماده اصلی تشکیل دهنده آن کشک است. اما رایج است که بعضی آن را با ماست محلی و ترش نیز تهیه میکنند.

مواد تشکیل دهنده :

مواد اصلی تشکیل‌دهنده کالجوش کشک، گردو و نعنا هستند؛ اما در برخی از مناطق کشور، در تهیه کالجوش به جای کشک از ماست استفاده می‌کنند که طعمی فوق‌العاده به آن می‌دهد. گوشت از مواد رایج استفاده‌شده در این غذا نیست و به ندرت در آن ریخته می‌شود؛ به همین علت، کالجوش غذایی مناسب برای گیاه‌خواران به شمار می‌آید. البته باید بدانید که در برخی شهرها مانند زنجان و تبریز از کوفته قلقلی گوشت چرخ‌کرده در طبخ کالجوش استفاده می‌کنند.

کله جوش - طرز تهیه کله جوش غذای محلی ایرانی ، ساده و خوشمزه | ایران کوک

کالجوش را با انواع نان داغ از جمله سنگک یا بربری و مخلفاتی چون سبزی خوردن و ترشی سرو می‌کنند. بهتر است بدانید که کالجوش غذایی آبکی است و معمولا در آن نان تیلیت می‌کنند. کالجوش را می‌توان به عنوان پیش غذا، میان‌وعده یا حتی یک غذای مجلسی برای مهمانی‌ها سرو کرد.

کالجوش به دلیل دارا بودن مقدار زیادی کشک، برای کسانی که لبنیات مصرف نمی‌کنند، بسیار مناسب و منبع غنی کلسیم است. این غذا همچینین دارای منیزیم و فسفر است؛ برای همین یک غذای بسیار مقوی و سیرکننده به شمار می‌آید.

طرز تهیه کله جوش تبریزی مجلسی + نکات مهم پخت کله جوش در شهرهای مختلف | مجله  کوروش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *