خانه / مقالات / کاخ سلیمانیه، بنایی قدیمی در دل کرج

کاخ سلیمانیه، بنایی قدیمی در دل کرج

کاخ سلیمانیه ، بنایی قدیمی در دل کرج

بناهای تاریخی زیادی در البرز وجود دارند که روزگاری چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کردند ولی امروزه در انزوا به حیات کم سوی خود ادامه می‌دهند. یکی از این بناها کاخ سلیمانیه است. این بنا روزگاری نماد شکوه سلسله قاجار بود و مردم کوچه و بازار گشت و گذاری هر چند کوتاه در محوطه زیبای آن را در دل آرزو می‌کردند.

کاخ سلیمانیه مربوط به دوره قاجار در تاریخ ۲ اسفند ۱۳۲۷ با شماره ثبت ۳۷۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این بنا در دوره فتحعلی شاه قاجار و به دستور وی برای اقامت تابستانی در باغ بزرگی که هم اکنون دانشکده کشاورزی است احداث شد.

کاخ سلیمانیه عمارتی است که بوی خانه می‌دهد. پله‌های فیروزه‌ای رنگش، پنجره‌های بلند و نورگیر و اتاق‌های تو در تو یادگاری از زندگی در گذشته هستند.

علت نامگذاری

این ساختمان به پاس تولد سی و چهارمین پسر فتحعلی شاه با نام سلیمان میرزا ذکر شده‌است. ، ۲ نقاشی از عبدالله خان نقاش باشی روی دیوارهای تالار این بنا ترسیم شده که یکی مربوط به آقا محمدخان و دیگری تصویر فتحعلی شاه و اطرافیانشان است.

برخی مورخان گفته اند که این بنا در سال ۱۲۲۶ شمسی توسط حاجی محمد حسین خان صدر اعظم اصفهانی ساخته شده است. ساختمان کاخ سلیمانیه آجری است و نمای آن تزئینات ویژه‌ای ندارد. در شرق ساختمان کاخ؛ برجی در پنج طبقه ساخته شده بوده که هم اکنون تنها ویرانه‌های طبقه همکف آن باقی مانده است.

این کاخ از بخش‌های مختلفی همچون عمارت گلشن، ساختمان کلاه فرنگی، حرمسرای فتحعلیشاه، ساختمان اندرونی، ساختمان بیرونی، برج بلند فراش آباد، عمارت در قرمز، باغ انگوری، باغ فراش آباد ، باغشاه اول، باغشاه دوم و باغ فردوس تشکیل شده بود که درحال حاضر فقط بنای کوشک سلیمانیه باقی مانده است.

 

راز محبوبیت کاخ  سلیمانیه

اهمیت این کاخ در وجود نقاشی‌های دیواری آن نهفته است چون برخی از نقاشی های این بنا از جمله تصویر بنیانگذار سلسله قاجار(آقا محمد خان) در هیچ جای دیگری وجود ندارد و این تصویر تنها تصویر ثبت شده از او است.

علاوه بر این کاخ سلیمانیه جزو اولین بناهایی است که به سبک پیلوت (بر روی پایه) احداث شده است. از جمله نکات بسیار جالب در این بنا برون گرایی محض اجزای آن است به طوری که پنجره‌های بسیار بزرگ و کم عرض ساختمان باعث شده است فضاها از دو سو به محوطه بیرونی چشم اندازی وسیع داشته باشند و همچنین در تمام ساعات روز نورگیری کنند که این امر خود باعث شده فضاهای داخلی مملو از نور و روشنایی شوند.

علاوه براین تمامی اجزا و عناصر ساختمان شامل فضاها و نما، جرزها و پله ها، نسبت به محور میانی بنا متقارن بوده و ساختار بسیار ساده‌ای دارند که این امر فضایی روشن، شفاف و سبک در محوطه این کاخ ایجاد کرده است.

کاخ سلیمانیه که به عنوان قصر ییلاقی و تفریحی در تابستان ها و برای تفریح پادشاه استفاده می‌شد، دارای باغ وسیع با ساختمان هایی مجلل و با شکوه بوده است.

این باغ عمر زیادی نداشته به همین دلیل اطلاعات کافی در مورد آن موجود نیست، از علل تخریب آن متروک ماندن آن است که علت این امر فرار سلیمان میرزا است.این مجموعه در حال حاضر جای خود را به دانشکده کشاورزی کرج داده و قسمت‌های از بقایای بنای این مجموعه در ضلع جنوبی دانشکده دیده می‌شود. تنها آثار باقی‌مانده از گیاهان اینباغ قسمت‌هایی از درختان باقی‌مانده که چنارهای کهن‌سالی هستند نیز در قسمت در شمالی و غربی و در مزرعه تحقیقاتی دانشکده دیده می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *