خانه / مقالات / استون هنج انگلستان

استون هنج انگلستان

استون هنج انگلستان
چند تکه چندین تنی در میانه دشت ها سالزبری جنوب انگلستان با چینشی مرموز قرار گرفته اند. بنایی مربوط به عصر نو سنگی ما قبل تاریخ است.
واقعا در آن جا چه می کند؟
رسالتش چه بوده و به دست چه کسانی ساخته شده است؟
در ادامه به چند پرسش درباره استون هنج خواهیم پرداخت.
در جنوب انگلستان دشت سالزبری پیش از ساخت استون هنج نیز طبق شواهد موجود منطقه خاصی بوده و از نظرآیینی بسیار اهمیت داشته است.
ساختار بنای استون هج چطور است؟
استون هنج مجموعه ای از سنگ های ایستاده که به صورت دایره ای دور هم چیده شده اند. ساغختار این بنا به این صورت است که چند سنگ عمودی سارسن با ارتفاع ۴ متر و عرض ۲ متر در دایره بیرونی کنارهم چیده شده اند.روی این سنگ های ایستاده تکه سنگ های بزرگ افقی قرار گرفته است.به نظر می رسد دایره های تقریبا متحد المرکزی در میانه مجموعه قرار گرفته باشد امروزه بسیاری از استون هنج گمشده یا از بین رفته است. همان موضوع رسیدن به حقیقت مسئله را دشوار نموده است.
کسی می داند استون هنج چیست؟
حدس و گمان های بسیاری درباره کاربد استون هنج وجودداشته است و هم چنان در حال نظریه پردازی است. اما واقعا کسی هنوز به قطع نمی داند استون هنج چیست و چه کاربردی داشته است. به هر حال طی صدها سال برری سنگ ها نظریه های مختلفی وجود دارد. هرسال در تاریخ ۲۱ ژوئن که طولانی ترین روز سال است خورشید از سمت سنگ هیل طلوع کرده و در کوتاه ترین روز سال نیز از همان سمت سنگ هیل غروب می کند.همین موضوع باعث شده بسیاری بر این باور باشند که استون هنج کاربرد تقویمی داشته است. همین تئوری معتقد است است چینش سنگ های استون هنج به ستارگان مربوط بوده است که در گذشته بسیار دقیق بوده است. برخی تاریخ شناساننیز به دلیل نوع چینش و مرکزیتی که در آن به وجود آمده است معتقدند مردم کیلومترها مسافت را طی کردند با این امید که استون هنج بیماری شان را درمان کند طبق این نظریه مردم در زمان گذشته معتقد بودند استون هنج نیروهای معجزه گر دارد. اما یک چیزی را با اطمینان می توان درباره استون هنج گفت استون هنج قبرستان بوده است متخصصان تخمین زده اند که بیش از ۲۰۰ نفر زیر این خاک سپرده شده اند. هم چنین معتقدند مراسم های خاک سپاری متعدد و با شکوهی در این مکان اجرا می شده است.

استون چه زمانی ساخته شد؟
این بنا یک سازه ما قبل تاریخی محسوب می شود.چنین به نظر می رسد ساخت استون هنج از ۵۰۰۰سال قبل شروع شده و ساخت آنها حدود ۱۰۰۰سال زمان برده است و در چهار مرحله بسیار سخت و طاقت فرسا انجام شده است .
استون هنج چطور ساخته شده است؟
این موضوع هنوز محل پرسش بسیاری از تحقیقات است. استون هنج نیز درست مانند اهرام مصر از سنگ های بسیاربزرگی ساخته شده است که حمل آنها بدون ابزار آلات مدرن امروزی تقریبا غیرممکن به نظر می رسد. هرکدام از سنگ های بزرگ سارسن حدود ۲۲ تن است یعنی چیزی برابر وزن چهار فیل آفریقایی. البته نظریه های ماورا الطبیعه بسیاری درباره استون هنج نیز وجود دارد یکی از ابتدایی ترین آنها این است که فرا زمینی ها این سازه را بنا کرده اند که واقعا منطقی به نظر نمی رسد. برخی نیز براین باورند که غول ها این بنا را روی کوهی در ایرلند قرار داده بودند و بعد جادوگری به نام مرلین سنگ ها را به انگلستان آورده است. سنگ های کبود کوچک تر میانه بنا نیز هرکدام ۳ تن وزن دارند. به نظر می رسد برای جابه جایی و شکل دهی جایگاه این سنگ ها از طناب و نگهدارنده های چوبی استفاده شده است.به نظر می رسد حلقه بیرونی سنگ سارسنی قرار بوده مجموعه ای از ۳۰سنگ سارسنی برش خورده ایستاده و ۳۰سنگ افقی می باشد که حلقه ای پیوسته را در ارتفاع ۶متری از سطح زمین تشکیل می داده اند. از این تعداد۱۷ ستون و ۶ تیر باقی مانده است. داخل حلقه سارسنی بیرونی ۵سنگ منفصل به شکل نعل اسبی دوتا در طرفین و یکی که موسوم به سه سه سنگ بزرگ است در انتها قرار گرفته اند. امروزه تنها ۳تا از این سنگ ها باقی مانده است.سه سنگ بزرگ تنها یک ستون برپاست و ستون دیگر و تیر آن در همان نزدیکی افتاده است. با این حساب اگر کار ساخت استون هنج به پایان رسیده باشد حلقه سارسنی و مجموعه نعل اسبی شامل ۷۵ خرسنگ سارسنی بوده است.در شمال شرقی محوطه و در ۷۶متری از مرکز حلقه سارسنی سنگ هیل قرار دارد و ممکن است در مجاورت آن سنگ دیگری بوده باشد.حلقه ای از سنگ کبود بین حلقه سارسنی بیرونی و مجموعه نعل اسبی قرار گرقته است.

درباره‌ی آواي ميراث

شماره تماس : 32732575 - 32742554

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *