خانه / مقالات / آب نمای تروی ایتالیا

آب نمای تروی ایتالیا

آب نمای تروی ایتالیا

فواره تروی آب نمایی است در منطقه تروی  در رم ایتالیا. ارتفاع این فواره ۲۶ متر و عرض آن ۲۰ متر است. تروی بزرگترین فواره دوران باروک در رم و یکی از معروف ترین آب نماهای جهان است. فواره در انتهای مسیرقناتی به نام آکوا ورجینه در سال ۱۹ پیش از میلاد مسیح توسط آگریپا داماد امپراطور آگوستوس برای رساندن آب به حمام های رومی ساخته شد. آب فواره از چشمه ای به نام سالونه که ۱۴ مایل با رم فاصله دارد تامین می شود. پاپ اوربان هشتم دستورساخت فواره را به معمار مشهور جیان لورنزوبرنینی داد هرچند خود پاپ قبل از اتمام فواره از دنیا رفت و روند ساخت هم متوقف شد.یک قرن بعد توقف ساخت فواره در سال ۱۷۳۲ پاپ کلمنت دوازدهم به معمار دیگری به نام نیکولا سالوی دستور ساخت فواره را در میدان تروی دارد.طراحی نیکولا سالوی به المان های طراحی برنینی وفادارماند. ساخت این مجسمه ۳۰سال طول کشید. سبک طراحی این اثر متعلق به دوران باروک است فواره ای که ۲۶ متر ارتفاع و ۲۰متر عرض دارد. مجسمه ای که در میانه فواره تروی قرار دارد نپتون خدای دریا است. نپتون در حالی تصویر شده که ارابه ای به شکل صدف را توسط ۲ اسب دریایی کشیده می شود می راند. تریتون پیام آور آب های پهناور در حال رام کردن اسب های دریایی است. یکی از اسب ها می خواهد اسب دیگر را که عصبانی است آرام کند. هرکدام ازآنها نمادی هستند از خلق و خوی دریا.سمت چپ نپتون نشانه ای از فراوانی و سمت راست آن نشانه ای از سلامتی است. آبی که در پایین فواره قراردارد نیز نماینده دریا است.

رسم سکه انداختن درون فواره تروی

افسانه ها می گویند اگر شما سکه ای با دست راست از روی شانه راست خود به درون حوض بیاندازید دوباره به رم باز خواهید گشت.

حقایق جالب در مورد فواره تروی

این فواره بزرگ ترین فواره دوره باروک است. این فواره خود یک ستاره سینمایی است. فیلم زندگی شیرین در سال ۱۹۶۰ به کارگردانی فدریکو فلینی و با هنر پیشگی آنیتا اکبرگ و مارچلوماسترویانی تنها فیلمی نبود که فواره تروی در آن ظاهر شد. دیگر فیلم هایی که فواره تروی در آن ظاهر شده است عبارتند از تعطیلات در رم با هنرپیشگی آدری هیپبورن و گرگوری پک ۱۹۵۳ سه سکه در چشمه ۱۹۵۴ گیجت به رم می رود ۱۹۶۳ لیزمک ۲۰۰۳ الساوفرد باهنرپیشگی کریستوفرپلامر و شرلی مک کلین.

کلمه تروی دارای ۲ ریشه است. اولی از ترکیب ۲ کلمه تری و وی به معنای سه راه ساخته می شود فواره در محل تقاطع ۳ راه باستانی قرار دارد دومی هم از نام قدیمی محل تربیوم مشتق شده است.افسانه ای در مورد فواره وجود دارد مبنی بر اینکه در قرن نوزدهم پیش از میلاد سربازان رومی توسط یک دختر جوان به منبع چشمه که ۱۳ کیلومتر با رم فاصله داشت راهنمای شدند. کشف شدن سرچشمه این آب سبب شد تا دستور ساخت قناتی به طول ۲۲ کیلومتر به رم صادر شود و این قنات را به خاطر آن دخترجوان آکواورجینه یا آب کره نامیدند.درسال ۱۷۳۰مسابقه ای برگزارشد تا طراح فواره انتخاب شد اما زمانی که یک فلورانسی در مقابل یک رومی به پیروزی می رسد پاپ تصمیم می گیرد که طراحی که به مقام دوم رسیده یعنی نیکولا سالوی را انتخاب کند. بازنده این مسابقه آلساندروگالیله متعلق به خانواده دانشمند مشهور گالیله بود. کار روی فواره در سال ۱۷۳۲ شروع و در سال ۱۷۶۲ به پایان رسید. اکثر قسمت های فواره از سنگ تراورتن از شهر تیوولی در ۳۵ کیلومتری شرق رم ساخته شده است. فواره چندین بار مورد مرمت قرار گرفته است از جمله در سال های ۱۹۹۸ و ۲۰۱۳ که در مرتبه آخر این کار توسط فندی شرکت مشهور طراح لباس صورت گرفت.

خدایان بازیچه می شوند

در طول ۱۰ سال  ۲مرتبه آب لاجوردی آبشار به رنگ قرمز درآمد.نه هیچ جشنواره یا شگفتانه ای در کار نبود بلکه فعال و هنرمند ایتالیایی به نام گرازینو سشینی در یک حرکت خود جوش و اعتراضی به فساد رم می رود و آب فواره را قرمز می کند و می گوید فریاد بزنید که رم نمرده بلکه زنده است و آماده می شود تا به پایتخت  هنر برگردد به زندگی و رنسانس.شاید بشود به او حق داد. چون همان طور که مردم فرانسه برای اعتراض دست به دامن برج ایفل می شوند یا مردم انگلیس برای اعتراض به میدان لندن شکایت می برند این فعال ایتالیایی هم آبشار تروی را بهتر مکان برای زدن حرفش می دیده است. البته پله های اسپانیایی در ایتالیا هم از شاهکارهای اعتراضی ایشان در امان نماده و برای یک حرکت اعتراضی دیگر حدود ۵ هزار بادکنک رنگی به آن جا می فرستد. پلیس هم برای اینکه اوضاع بدتر از این نشود جلوی خرابکاری های بیشتر این معترض ایتالیایی را می گیرد.

شهرآب مکانی مخفی زیر آبشار تروی

فکرش را کنید که میلیون ها نفر به تماشای آبشار تروی ایتالیا می روند اما نمی دانند که زیر فواره های آبشار و منطقه تروی شهر ویکوس کاپراریوس یا شهر آب قرار گرفته است. شهری که خانه عیانی رومیان باستان بوده و آثاری چون سفال های آفریقایی آجرهای موزاییکی و بیش از ۸۰۰ سکه در آن جا وجود دارد. قدمت این بنای تاریخی با اینکه به قرن اول بر می گردد اما تا اواخر سال ۱۹۹۰ هیچ کس از وجود چنین جایی مطلع نبود. اما کم کم کشف کردند و میلیون ها گردشگر علاوه بر آبشار تروی به تماشای شهر آب هم می روند.

مجسمه خدای اقیانوس ها

اولین مجسمه ای که به چشم می خورد همان مجسمه ای است که پیروزمندانه در طاقی ایستاده است. خیلی ها فکر می کندد او نپتون است اما او تایتان و خدای یونانی اقیانوس هاست. خدایی که سوار بر ارابه ای صدف گونه با دو اسب یکی وحشی و دیگری آرام کشیده می شود و بر جزر و مد دریاها حکمران است.در کنار این تایتان موجودات افسانه ای به نام تریتون دیده می شود که وظیفه هدایت اسب ها و محافظت از خدای اقیانوس ها بر عهده شان است. پیرترین تریتون هم صدف شیپور مانندی به دهان گرفته و با دمیدن درآن مسیر را نشان می دهد.

مجسمه الهه فراوانی

مجسمه ای که در سمت راست خدای اقیانوس ها ایستاده است الهه ای را نشان می دهد که با داشتن پیاله ای از میوه نماد فراوانی است.

مجسمه سلامتی

مجسمه سمت چپ خدای اقیانوس ها الهه سلامتی و دشمن بیماری ها و نا خوشی هاست. اگر آن دقت کنید ماری می بینید که از کاسه ای این الهه می نوشد. این مجسمه نماد سلامتی است.

مجسمه کوچک و کتیبه فواره تروی

بالاتر از همه این مجسمه ها ۴ مجسمه کوچک می بینیدکه نشان دهنده چهار فصل سال است. در این بخش وسطی آن ها هم کتیبه ای به زبان لاتین نوشته شده که از سازندگان آبشار نام می برد.

۱-مجسمه ای که با نگه داشتن کاسه نشان دهنده فراوانی  محصولات غذایی است.

۳-مجسمه ای که با حمل کردن کاسه و خوشه های انگور محصولات پاییز را نشان می دهد.

۴-مجسمه ای که گل های چمن و باغ آراسته شده است.

درباره‌ی آواي ميراث

شماره تماس : 32732575 - 32742554

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *