دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی یکی از ارکان مهم صنعت گردشگری به حساب میآیند. مدیر فنی شخصی است که با تایید سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگریی در دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری به کارگرفته میشود که ضمن اینکه تسلط به یکی از زبان های خارجی ( ترجیحأ انگلیسی)، باید داشته باشد از کلیه قوانین و مقررات سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و رعایت آن نسبت به برنامه ریزی گشت های داخلی ، ورودی و خروجی، قیمت گذاری، سازماندهی و هماهنگی، راهبری و نظارت بر اجرای گشت ها و در راستای اهداف دفتر یا شرکت آگاهی کامل داشته باشد.
اهداف دفتر یا شرکت خدمات مسافرتی و گردشگری
۱. شناخت نیازهای مشتری
۲. ارائه راه حل مناسب برای رفع این نیازها
۳. کسب رضایت منطقی مشتری و حفظ آن
۴. فروش ، کسب درآمد و افزایش سود متعارف
۵. نظارت بر حسن اجرای ارایه خدمات
وظایف مدیران فنی
- برنامه ریزی:
فرآیند برنامه ریزی می بایست در جهت اهداف کلی دفتر و در قالب چهارچوب و قوانین سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری باشدو شامل موارد
زیر است:
- شناسایی و تعیین بازارهای هدف جهت جذب گردشگر خارجی
• شناسایی و تعیین مقاصد گردشگری مناسب و گشت های تخصصی
• نحوه ارایه تبلیغات و بازاریابی و جلب مشتری
• پیش بینی فروش و تعیین بودجه دقیق تور
• تهیه بسته سفر و قیمت گذاری نهایی
۲– سازماندهی:
سازماندهی به معنای فراهم آوردن امکانات و وسایل مورد نیاز ، ایجاد روابط کاری ، مسئولیت ها و اختیارات به نحو مطلوب و موثر برای رسیدن به اهداف و با هماهنگی مدیر دفتر:
- مدیریت کلیه ارتباطات برون سازمانی و درون سازمانی
• آگاهی از کیفیت واحد های اقامتی و وسایل حمل ونقل
• آگاهی از چگونگی اخذ ویزای کشورها از طریق منطقی و کانالهای قانونی آگاهی
• از نحوه صدور بلیط و قوانین مربوط
• مدیریت ارتباط مناسب و سالم کاری با مراجعین
۳– راهبردی :
به معنای اداره ، مدیریت ، راهنمایی و هدایت نیروهای تحت سرپرستی است با هماهنگی مدیر:
• ایجاد ارتباط رسمی از طریق مکاتبات با کارگزاران داخلی و خارجی
• ایجاد ارتباط رسمی از طریق مکاتبات با مدیران واحدهای اقامتی و وسایل حمل ونقل
• ارتباط با مدیران فنی سایر دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری جهت توسعه کار
• آگاه نمودن کارکنان در توجیه مسافران از مقررات گمرک کشورها ، محدودیت های ارزی ،واکسیناسیون و قوانین بهداشتی کشورها و سایر موارد
۴– کنترل و نظارت :
- کنترل گزارش فروش روزانه تورها
• تهیه گزارش فروش تورها در پایان هرماه با هماهنگی واحد مالی
• کنترل و بررسی کیفیت اجرایی تورها از طریق تهیه و در اختیار قرار دادن فرم های نظرخواهی به مسافران که در پایان هر گشت جمع آوری و رسیدگی می شود.
• تهیه آمار گشت های برگزارشده ، تنظیم و ارایه گزارش عملکرد به صورت ماهانه در فر م های مخصوص و ارسال به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری به انضمام مدارک و مستندات مربوطه
• نظارت بر ثبت نام و نحوه اجرای گشت ها
• رسیدگی به شکایات واصله از نحوه ارایه خدمات به مسافرین با نظارت مدیر
• انجام امور ارجاعی از طرف مدیر در رابطه با خدمات گردشگری.
وظایف و تعهدات مدیران فنی با استناد به دستورالعمل تاسیس و نظارت بر فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری
- مدیر فنی به طور همزمان نمیتواند مدیر فنی بیش از یک دفتر بوده و موظف به حضور تمام وقت در دفتر می باشد.
• در صورت احراز تخلف مدیر فنی در کمیته فنی ، پروانه فعالیت آن به مدت سه ماه تعلیق و در صورت تکرار لغو و غیر قابل احیاء میباشد.
محتوای دوره مدیر فنی بند ب :
محتوای دوره مدیر فنی بند ب شامل دروسی مانند شناخت صنعت گردشگری، برنامهریزی و سرپرستی گشتها (عملیات تور) ، زبان تخصصی انگلیسی، بازاریابی گردشگری، اشنایی با قوانین و مقررات دفاتر خدمات مسافرتی ، شناسایی مسیرهای گردشگری، صدوربلیط و … میباشد. علاقه مندان با شرکت در این دوره با کم و کیف دفاتر آشنا میشوند و پس از گذراندن دوره کارورزی با توجه به رویکرد کاربردی کلاس های آموزشگاه آوای میراث آریایی توانایی فعالیت به عنوان مدیر فنی بند ب را خواهند داشت.
جهت اطلاع از جزئیات کلاس های مدیر فنی بند ب اینجا را کلیک کنید.