خانه / دوره هاي آموزشي / مکان های زیبا و دیدنی در ایران – قسمت دوم

مکان های زیبا و دیدنی در ایران – قسمت دوم

مکان های زیبا و دیدنی در ایران

چیزی تا نوروز نمانده و عید و تعطیلات طولانی‌اش هم برای خیلی‌ها یعنی سفر. برای همین هم ما در ادامه باز هم به معرفی مناطق زیبا، و دیدنی در ایران می پردازیم تا شاید بتواند راهنمای شما باشد در سفرهای نوروزی که در پیش دارد.

 

– آبشار سولک ارومیه

آبشار سولک که در استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه قرار دارد، یکی از زیباترین جاذبه‌ های طبیعی این منطقه از کشور به شمار می‌ رود که در همه ایام سال به خصوص بهار بازدید کنندگان زیادی را به سوی خود جذب می‌ کند.این آبشار زیبا در انتهای یک دره پر آب و دیدنی به نام دره هفت کانی یا هفت چشمه می‌ باشد که آب روستای سولک و آبشار آن را تأمین می‌ کند. روستای سولک میان دو روستای دربند و انبی در منطقه موانا قرار گرفته است.

–  برکه دالامپر

برکه دالامپر که آنرا در زبان محلی گله زین می نامند در ارتفاع ۱۶۰۰ متری در کنار کوه دالامپر در استان آذربایجان غربی به صورت طبیعی به وجود آمده است. این برکه در۳۵ کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار دارد. وسعت تقریبی این برکه در حدود یک هکتار باشد.اما در فصلهای مخلف سال وسعت آن تغیر پیدا می کند.

–  دره باغی ماکو

دره باغی در استان آذربایجان غربی واقع است. دره باغی در ۵ کیلومتری ماکو در روستای قلعه جوق و رودخانه زنگمار در بالادست خود از پس از سد بارون و در ادامه مسیر خود از میان دره باغی می‌گذرد. فاصله دریاچه سد از روستای قلعه‌جوق در حدود ۱۰ کیلومتر است.

–  چشمه کانی گراوان سردشت

چشمه کانی گراوان، چشمه آب‌معدنی است که در شهرستان سردشت در استان آذربایجان غربی قرار دارد. این چشمه در ۲ کیلومتری شهرستان ربط و ۱۲ کیلومتری شمال شرقی سردشت قرار دارد. کانی گراوان از چشمه‌های غنی آب‌معدنی است که میزان املاح محلول در آب آن بالغ‌بر یک گرم در لیتر است.

– جواهر ده میاندوآب

بهشت ایران (جواهرده میاندوآب)واقع درمیان چوق قورآباد و پارک ساحلی میاندوآب درچندین بخش است که مهمترین بخش های آن درکناررودخانه زرینه رود میباشد.

 

–  قلعه کاظم داشی

اثر باستانی قالا داشی یا قلعه‌ی کاظم داشی در روستای گورچین قلعه در ۷۰ کیلومتری ارومیه واقع شده است که در زمان‌های مختلف از جمله جنگ جهانی اول، پناهگاه اهالی هفت روستای اطراف بوده ‌است و نام آن به یاد «کاظم خان»، فرمانده‌ی افراد محافظ روستا که خود اهل قوشچی بوده، نامگذاری شده ‌است. نام کاظم داشی در اصل، قالا داشی می‌باشد و در قدیم به قیرخلار (۴۰ نفر) نیز معروف بوده ‌است. بخش قلعه بر فراز کوه مخروطی شکل ناقصی استوار است که در ۲ کیلومتری سمت جنوب غربی و نزدیک ساحل دریاچه‌ی ارومیه، مشرف به جلگه‌ای خرم و سبز، واقع شده است.

 

–  عمارت کلاه فرنگی ماکو

عمارت کلاه‌‌ فرنگى ماکو بنایى قدیمى و ملحقات آن در سمت شرقى خیابان امام واقع شده است. عمارت کلاه فرنگی ماکو جاذبه‌ای زیباست که در شمال غرب کشور قرار دارد. این بنای قدیمی از نظر فرم و تکنیک کار مخصوصاٌ گچبری و آئینه کاری بسیار جالب توجه بوده .و اثری است متعلق به اواخر دوره قاجاریه که بدون هیچ دخل و تصرفی بهمان شیوه اصلی حفظ شده است.

عمارت کلاه فرنگی، قسمتی از مجموعه ساختمان بزرگ قدیمی متعلق به یکی از خوانین ماکو بنام علی‌قلی خان بیات است که بعدها توسط اداره بهداری از تقی‌خان بیات خریداری شده است.

 

–  پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشگین شهر یکی از زیباترین، جدیدترین و مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اردبیل است.مشگین شهر یکی از شهرهای استان اردبیل است که به خاطر طبیعت زیبا، مردمان خونگرم و مهمان‌نواز و باغ‌های میوه‌ شهرت دارد. این شهر زیبا در دامنه کوه سبلان قرار دارد و در فصل‌های گرم سال، آب و هوایی بسیار مطبوع و خنک دارد و شاید به همین دلیل سفر به این شهر در فصل‌های گرم دلپذیرتر خواهد بود. یکی از جاذبه‌های گردشگری مشگین شهر که در سال ۹۴ افتتاح شد، پل معلق این شهر است.

–  محوطه باستانی شهر یری

منطقه باستانی معروف به شهریری در شمال غربی روستای پیرازمیان در ۲۱ کیلومتری شرق مشکین شهر در کنار رود قره سو واقع شده است. لازم به ذکر است که در نزدیکی های همین محوطه ،سنگ قبرهایی با نقش هایی یک نواخت از چهره انسان هایی که دهان ندارند دیده می شود که از زیباترین آثار به جا مانده از اعصار کهن این سرزمین پر رمز و راز می باشد

 

–  کهنه قلعه مشگین شهر

کهنه قلعه، قلعه ای است باستانی، که بر روی تپه طبیعی در قسمت غرب رودخانه خیاو چایی مشگین شهر و در ارتفاع شرقی دره باغ نوروز قرار دارد. ارتفاع تقریبی آن ۱۴۱۶ متر از سطح آبهای آزاد بوده و در ضلع شمالی دروازه اردبیل واقع شده است. کهنه قلعه در سال ۱۳۴۵ توسط آقای کام بخش باستان شناس زبردست ایرانی، شناسایی و تحت شماره ۶۱۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *