خانه / مقالات / غذاهای سنتی اصفهان – خوشگذرانی خوشمزه در دیار نصف جهان-قسمت اول

غذاهای سنتی اصفهان – خوشگذرانی خوشمزه در دیار نصف جهان-قسمت اول

غذاهای سنتی اصفهان | خوشگذرانی خوشمزه در دیار نصف جهان

سفر همیشه لذت بخش است؛ آنگاه که به بازدید بناهای تاریخی می روی و مبهوت گذشته می شوی یک جور خاطره برایت می سازد و بار دیگر که به دل طبیعت می روی آرامش خاطر را برایت رقم می زند. حال یک مقصد بی نظیر را در سفر تجسم کن، جایی که به آن لقب نصف جهان را داده اند. آن همه زیبایی و بنای تاریخی و فرهنگ، مگر می تواند سفری بی نظیر را برایت رقم نزند. اصفهان از جذاب ترین شهرهای های ایران است، شهری که به  نصف جهان معروف است و در آن جاذبه هایی بینظیری مثل مساجد، پل ها و باغ های تاریخی انتظارتان را می کشد، جاذبه هایی که هر سال گردشگران زیادی را به این شهر می کشانند. اما اصفهان فقط به جاذبه هایش معروف نیست اینجا غذاهای سنتی و خوش عطر و طعمی دارد که می توانند لذت سفرتان را دو چندان کنند.

وقت یک خوشگذرانی خوشمزه است؛ از تمام زیبایی های اصفهان برای ساعاتی چشم می پوشیم و به دنبال غذاهایی لذیذ می رویم تا شاید با غذاهای سنتی این دیار آشنا شویم.

فرهنگ غذایی اصفهان

اصفهان به سبب موقعیت جغرافیایی و اقلیم کویری که دارد از روزگاران گذشته تا به امروز با طیف وسیعی از مواد غذایی اولیه روبرو بوده است. شاید اگر نگاهی به لیست غذاهای سنتی اصفهان بیاندازید، وجه مشترک اکثر این غذاها را دریابید؛ ظاهر حلیمی شکل آن ها و اینکه با نان سرو می شوند. همچنین گوشت نیز جزو مواد اولیه اصلی غذاهای اصفهانی است.

همچنین نکته ی دیگری که در مورد غذاهای اصفهان نظر را به خود جلب می کند این است که اکثر این غذاها به صورت تریدی یا همان تیلیت خودمان سرو می شوند یعنی آب گوشتی دارند که در آن نان ریز می کنند. یکی از این غذاها بریانی اصفهان است. وقتی به یک رستوران اصفهانی برای سرو بریانی می روید حتما در کنار غذای اصلی برای شما کاسه ای ترید شده نیز می آورد.

بریان ( بریون ) 

خیلی ها قبل از اینکه پا به اصفهان بگذارند خودشان را برای بریانی های خوشمزه و معروف اصفهان آماده می کنند. بریانی از غذاهای معروف اصفهان است و کمتر کسی پیدا می شود که تا اصفهان برود و طعم بینظیر آن را امتحان نکند. این غذا به قدری دلچسب و خوشمزه است که می توان گفت سفر به اصفهان بدون چشیدن مزه آن هرگز کامل نمی شود.

 کاله جوش

یکی از غذاهای سنتی اصفهان که بسیار به سرعت آماده می شود کاله جوش ( کله جوش ) است؛ غذایی که تقریبا در تمام شهرها پخته می شود اما اصالت و ریشه ی آن به ایلات قشقایی و منطقه اصفهان برمی گردد. با توجه به راحتی ِ آماده کردن این غذا می توان آن را در دسته ی غذاهای حاضری قرار داد.

مواد اولیه این غذا تشکیل شده از : کشک، نعنا خشک، پیاز، گردو، روغن، نمک و فلفل.

برای طبخ کاله جوش، باید پیاز را تفت دهید. بعد از طلایی شدن آن کمی نعنا خشک به آن اضافه کنید تا کمی سرخ شود. سپس کشک رقیق شده را به مواد اضافه می کنیم و هم می زنیم تا به جوش بیاید. بعد از آن که به غلظت مناسب رسید آن را با کمی نمک و فلفل  مزه دار کنید. کاله جوش را معمولا با نان سنگک ترید می کنند.

 اشکنه

یکی دیگر از غذاهای سنتی و راحت اصفهان، اشکنه است؛ غذایی که ظاهری شبیه به سوپ دارد و در روزهای سرد سال طرفداران بسیاری دارد.

کره، پیاز، آرد، تخم مرغ، آب، مرزه خشک، نمک و فلفل و زردچونه مواد اولیه این غذا را تشکیل می دهند. کافی است تا پیاز را با کره کمی سرخ و به آن مرزه و نمک و زردچوبه و فلفل و آب را اضافه کنید و صبر کنید تا به جوش بیاید و غلیظ شود. سپس در مایع به دست آمده تخم مرغ می شکنید و صبر می کنید تا تخم مرغ ها سفت شوند.

 می توانید در این غذا نان ترید کرده و به همراه ترشی یا پیاز میل کنید.


حلیم بادمجان

هر کدبانوی ایرانی تجربه ی طبخ حلیم بادمجان را دارد؛ غذایی خوشمزه و نانی که از ترکیب برنج، گوشت، بادمجان، پیاز و نعنا داغ، کشک، نمک و فلفل به دست می آید اما شاید نمی دانستید که این غذا ریشه ای اصفهانی دارد.

برای طبخ حلیم بادمجان باید برنج را تا حدی بپزید که وا برود. در مرحله بعد باید گوشت، که بهتر است گوشت گردن باشد را هم بپزید. بادمجان ها را هم جدا سرخ کنید و بکوبید. بعد گوشت را اضافه کنید و مجدد بکوبید تا مخلوطی همگون به دست بیاید. در آخر کشک را اضافه کنید و بعد از نیم ساعت حرارت دیدن آن را با نعنا و پیاز داغ تزئین کنید. معمولا این غذا با نان سرو می شود.

کشک بادمجان

می گویند کشک بادمجان هم ریشه ای اصفهانی دارد هر چند که طرز تهیه ی آن همانطوری است که همه می دانید؛ بادمجان سرخ شده، پیاز داغ، کشک و نعنا داغ. اصلی ترین تفاوت این غذا با حلیم بادمجان نبود گوشت در آن است.

قیمه ریزه نخودچی

قیمه ریزه نخودچی اصفهان که در گویش محلی به آن قیمه ریزه نخودچی و یا قرمزه نخودچی گفته می شود، از آن دست غذاهای سنتی اصفهان است که از ترکیب گوشت و آرد نخودچی درست می شود. اما این غذا را نباید با کوفته نخودچی اشتباه گرفت چرا که بر خلاف کوفته که در تهیه ی آن از مقدار گوشت زیادی استفاده می شود، در قیمه ریزه نسبت آرد نخودچی و گوشت نسبتاً برابر است و به همین جهت بافت نرم تری دارد.

برای طبخ این غذا ابتدا مایعی از مخلوط پیاز داغ، زردچوبه و رب و آب آماده می کنند. سپس گوشت، پیاز، نمک و فلفل و زردچوبه را با غذاساز له کرده و  آرام آرام آرد نخودچی و آب به آن اضافه می کنند تا مخلوط یک دستی به دست بیاید. بعد به آن نعنا خشک اضافه و بعد از مخلوط به دست آمده کوفته های کوچک درست می کنند و در داخل مایع رب و پیاز داغ می اندازند تا جا بیافتد. بعد از حدود یک ساعت غذای شما آماده است.

ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *