خانه / مقالات / غذاهای سنتی اصفهان – خوشگذرانی خوشمزه در دیار نصف جهان-قسمت پایانی

غذاهای سنتی اصفهان – خوشگذرانی خوشمزه در دیار نصف جهان-قسمت پایانی

غذاهای سنتی اصفهان

گوشت و لوبیا ( یخنی لوبیا ) 

گوشت و لوبیا ( به گویش محلی گوشدالوبیا ) نام یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان است که معمولا در قابلمه های مسی پخته می شود. برای پخت  این غذا که به صورت حلیمی پخته می شود ( یعنی ظاهری شبیه به حلیم دارد ) از گوشت گوسفندی که بهتر است دنده باشد، سبزیجاتی مثل تره، جعفری و شنبلیله،  لوبیا سفید، برنج، پیاز و ادویه استفاده می شود. به این صورت که  ابتدا گوشت را به همراه لوبیا سفید و پیاز و آب و ادویه هایی مثل نمک، فلفل و زردچوبه می پزند و سپس سبزیجات و برنج را به آن اضافه می کنند تا لعاب دار شود. دست آخر هم مخلوط را می کوبند تا به حالتی حلیمی به خود بگیرد.

 

کوکو قندی

این غذای سنتی امروز کمتر از گذشته درست می شود اما قدیم ها عطرش بیشتر در خانه ها می پیچید. همانطور که از اسم این کوکو معلوم است با یک غذای شیرینی طرف هستید و اگر از طعم شیرینی در غذا خوشتان بیاید حتما از طرفداران آن می شوید. برای درست کردن این غذا احتیاج به موادی مثل سیب ‌زمینی، تخم‌مرغ، زعفران، شکر، گلاب و جوهر لیمو است. پیشنهاد می کنیم اگر گذرتان به اصفهان افتاد حتما این غذا را امتحان کنید.

خوراک سر گنجشکی (کله گنجشکی)

اگر وقت کافی ندارید و می خواهید یک غذای خوشمزه و مقوی را در سریع ترین زمان ممکن آماده کنید، یکی از غذاهای سنتی اصفهانی می تواند گزینه ی خوبی باشد؛ خوراک سر گنجشکی یا همان کله گنجشکی. این غذا در اصل کوفته هایی درست شده از مخلوط گوشت چرخکرده و پیاز و ادویه و ترخون خشک است که در مایع پیاز داغ و رب می جوشد تا آماده شود. معمولا در مایع این خوراک سیب زمینی هم به صورت نگینی خرد می کنند.

خوراک سرگنجشکی با نان سرو می شود.

آش سماق

در لیست بهترین غذاهای اصفهان حتما اسمی از چند آش و حلیم متنوع را هم می بینید، غذاهای مقوی و پرانرژی که البته طعم خوشمزه ای هم دارند. همین که فصل زمستان می شود این آش تبدیل به یکی از محبوب ترین غذاهای اصفهان می شود و جای ثابتی در سفره ی مردمان این شهر پیدا می کند. این غذا آشی با طعم ترش و مزه ای متفاوت است که با یک بار امتحان طعم و مزه اش بدون شک از طرفداران پروپا قرص آن می شوید. مواد لازم برای تهیه ی این غذا گوشت چرخ‌ کرده، آرد برنج یا برنج خرد شده، سبزی، سماق خشک و پیاز است.

قیمه ریزه

امکان ندارد حرف از بهترین غذاهای اصفهان باشد و اسمی از قیمه ریزه آورده نشود! قیمه ریزه از غذاهای محبوب اصفهان است که معمولا برای ناهار درست می شود. بهتان پیشنهاد می کنیم این غذا را به همراه سبزی خوردن، ماست یا ترشی بخورید تا طعم آن مدت ها در خاطرتان بماند. مواد لازم برای درست کردن این غذا گوشت گوسفند چرخ کرده، آرد نخودچی، گوجه ‌فرنگی، پیاز رنده شده، پیاز سرخ کرده، نعناع خشک و روغن است. گاهی در این غذا به جای تکه های گوجه فرنگی از رب گوجه استفاده می شود که رنگ بهتری به غذا می دهد.

یخمه ترش

یخمه تُرُش از آن دست غذاهای سنتی و قدیمی اصفهان است که امروز کمی به دست فراموشی سپرده شود و کمتر در میان سفره ی ایرانی ها دیده می شود. اما یخمه تُرُش به سبب داشتن مواد اولیه اش بسیار مغذی است و بر خلاف اسمی که دارد کمی طعم شیرین دارد.

برای پخت این غذا ابتدا گوشت گوسفند را با زردچوبه و آب می پزند، وقتی گوشت نیم پز شد، آلو، بِه، برگه زردآلو را به آن اضافه می کنند تا کمی نرم شوند و سپس برنج را به آن اضافه می کنند و می گذارند تا آب آن تمام شود. در مرحله بعد مخلوط را می کوبند و هسته ی آلوها را از آن جدا می کنند. بعد از کوبیدن مواد به آن شکر می زنند و دوباره روی حرارت می گذراند  تا شکر آب شود.

مقدار شیرینی این غذا به سلیقه خودتان بر می گردد. همچنین می توانید به جای شکر از شیره خرما استفاده کنید.

 

خورش مرغ و آلوچه

خورش مرغ و آلوچه نام یکی دیگر از غذاهای سنتی اصفهان است که شاید آن را بیشتر با نام مرغ و آلو بخارا بشناسید. در این غذا که طعم لذیذی دارد، مرغ سرخ شده را با ترکیبی از آلو بخارا و ادویه و نمک می پزند. در نهایت چیزی شبیه به خورش به دست می آید که با برنج سرو می شود.

خورش ماست

شاید با شنیدن نام خورش منتظر چیزی شبیه به قورمه سبزی باشید که با برنج سرو می شود. اما این خورش معروف اصفهانی ها کاملا با تصورات شما فرق دارد و بیشتر به عنوان دسر رو می شود.

خورش ماست یکی از غذاهای سنتی اصفهان است که مردم اصفهان بسته با توجه به شرایط زیستی خاص خود آن را طبخ می کنند. این غذا که ظاهری حلیمی شکل و طعمی شیرین دارد از ترکیب گوشت گردن بدون استخوان، ماست چکیده، نمک، شکر، آب، گلاب، زردچوبه، زعفران و خلال پسته و بادام و زرشک به دست می آید.

اگر به اصفهان رفتید بعد از خوردن یک غذای معروف اصفهانی، خورش ماست رو به عنوان دسر انتخاب کنید.

برای طبخ این دسر، ماست و شکر را روی حرارت می گذارند و گوشت کوبیده شده را به آن اضافه می کنند و روی حرارت می گذراند. در نهایت زغفران آب شده و گلاب را به مخلوط اضافه  و از خلال بادام و پسته و زرشک برای تزئین آن استفاده می کنند. برای خوش طعم شدن آن را ۲۴ ساعت در یخچال می گذارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *