خانه / مقالات / همه چیز در مورد اسپاگتی

همه چیز در مورد اسپاگتی

همه چیز در مورد ماکارانی و اسپاگتی:

یکی از غذا های پرطرفدار که از ارزش غذایی بالایی برخوردار است ، ماکارونی می باشد. انواع مختلفی از ماکارونی وجود دارد که همه ی آنها دارای ماهیت کربوهیدراتی است. پایه ی این غذای نیز از غلات می باشد. 

ماکارونی به دلیل برخورداری از کربوهیدرات های پیچیده نسبت به بسیاری از محصولات دیگر غلات مانند نان و برنج برتری دارد (از ۶۰ ۵۵ درصد سهم روزانه کربوهیدرات ها در رژیم غذایی روزانه افراد نباید بیش از ۲۰ ۱۵ درصد آن از کربوهیدرات های ساده مصرف شود و مابقی لازم است از مواد غذایی با کربوهیدرات های پیچیده حاصل شوند)

به گزارش بهداشت نیوز، محصولات خمیری از جمله «ماکارونی»، از مهم‌ترین منابع انرژی در بسیاری از کشورهای جهان هستند؛ به طوری که می‌توانند تا حدودی جایگزین نان شوند. این افزایش تولید و گرایش بیشتر مردم به مصرف محصولات خمیری، به علت ارزش غذایی بالا، پایین‌بودن قیمت نسبی، قابلیت نگهداری و امکان غنی‌سازی و بالا بردن ارزش تغذیه‌ای این ماده غذایی می‌باشد.

با خوردن یک بشقاب معمولی اسپاگتی دو یا سه وعده از کربوهیدرات‌های پیچیده دریافت می‌شود. لازم به ذکر است کربوهیدرات‌ها تنها منبع تامین انرژی برای مغز هستند که خود پرمصرف‌ترین عضو بدن از نظر انرژی است؛ لذا مصرف ماکارونی برای افرادی که کار فکری انجام می‌دهند، توصیه می‌شود. در مورد مشکلات ادراکی نیز با توجه به همین موضوع، محروم کردن مغز از کربوهیدرات‌ها به معنای فقدان انرژی برای مغز است که تاثیر مستقیم بر حضور ذهن و فرآیندهای حافظه‌ای و ادراکی دارد.

ویژگی خاص ماکارونی نوع کربوهیدرات‌های آن و ذخیره طولانی‌مدت انرژی در بدن و آزادسازی آن طی فعالیت‌های بدنی مانند ورزش است؛ به همین دلیل انرژی آن برای مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند و سبب تاخیر در احساس گرسنگی می‌شود. پروتئین ماکارونی به‌ویژه ماکارونی حاصل از سمولینا در میان پروتئین‌های گیاهی مناسب می‌باشد و از نظر اسیدهای آمینه ترکیب خوبی دارد. لازم به ذکر است ماکارونی در بسیاری از کشورهای دنیا باید منحصرا از سمولینا تولید گردد. این یکی از دلایل ممتاز بودن ماکارونی‌های ایتالیایی و از شرایط صادرات موفق ماکارونی است.

بافت پروتئینی منسجم و الاستیک خمیر سمولینا نیز کیفیت مناسب و یکنواخت محصول ماکارونی را تضمین می‌کند. سمولینا به خودی خود رنگ زرد کهربایی دارد که به دلیل رنگدانه بتاکاروتن طبیعی موجود در آن است؛

ماکارونی هم از آن دسته از محصولاتی است که خوشبختانه پیشرفت‌های زیادی در راستای بهبود کیفیت آن شده است و امروزه شاهد انواع ماکارونی از جمله ماکارونی‌های سبوس‌دار هستیم. ولی تا چندی پیش، بسیاری از کارخانه‌ها در تهیه ماکارونی از آردهای کاملا تصفیه‌شده که فیبرهای آن جدا شده است استفاده می‌کردند و لذا هم «نمایه گلیسمی» و هم «بار گلیسمی» محصول به شدت بالا می‌رفت.

نکته‌دیگر در مورد ماکارونی اینکه خارجی‌ها ماکارونی را فقط آبکش کرده و سپس همراه با سس می‌خورند، ولی در ایران بعد از جوشاندن، ماکارونی را به طریق سنتی دم کرده و بعد، مصرف می‌کنند. این عمل نمایه گلیسمی ماکارونی را بالا می‌برد؛ بنابراین بهتر است در مورد مصرف ماکارونی به سبک غربی عمل کرده و بعد از جوشاندن، ماکارونی را آبکش کرده و سپس مصرف کنیم. در ضمن بهتر است ازماکارونی‌های سبوس‌دار استفاده شده و همراه با ماکارونی روغن یا سس زیاد مصرف نشود؛ زیرا با این عمل کالری دریافتی بالا می‌رود.

 

 برای اطلاع از روش های تهیه هر نوع اسپاگتی و هزاران غذای خوشمزه وکاربردی دیگر  کافی است در کلاس های آشپزی آموزشگاه آوای میراث آریایی ثبت نام کنید.  برای مشاهده تصاویر دوره اینجا و برای اطلاعات دوره اینجا را کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *