خانه / مقالات / روزی به نام راهنمایان گردشگری

روزی به نام راهنمایان گردشگری

روزی به نام راهنمایان گردشگری

این روزها که تب سفر بسیار داغ است راهنمایان گردشگری نقش پر رنگی را در کیفیت برگزاری تورهای گردشگری، آگاهی بخشی در زمینه سفر مسئولانه و رضایت گردشگران برعهده دارند.  تاریخچه نام‌گذاری و برپایی جشن اهنمایان گردشگری به سال ۱۹۹۰ می‌رسد. در این سال، ۱۵ کشور در جشن انجمن راهنمایان جهان شرکت کردند، از آن زمان، تعداد راهنمایان تور پیوسته در حال افزایش بوده است. بر اساس تعریف انجمن راهنمایان تور اروپا (EFTGA) «راهنمای تور کسی است که گروه‌ها و یا بازدیدکنندگان انفرادی داخلی یا خارجی را در سایت‌های تاریخی، موزه‌ها و یا بناهای یادبود یک شهر یا منطقه راهنمایی می‌کند و تفسیری الهام بخش و سرگرم کننده از میراث فرهنگی و طبیعی و محیط زیست، به زبان مورد انتخاب بازدید کننده ارائه می‌دهد.

۳۱ سال هست که هر سال از سال ۱۹۹۰، ۲۱ فوریه  روز راهنمایان گردشگری جشن گرفته می شود.  از نگاه سازمان بین المللی راهنمایان گردشگری توریسم ، صاف و سبز تعریف می شود و تنها هدف آن ها حفاظت از محیط اطراف زندگی، فرهنگ و تاریخی است که تا امروز با آن بر خورد داشتیم. هدف این سازمان در اصل حفاظت از طبیعت ، سنت و نشان دادن همه ی این موارد به دیگران و جهانیان است . هدف نهایی سازمان بین المللی راهنمایان گردشگری بالابردن میزان سفر های بین کشوری و همین طور داخلی است . شعار جهانی هم سازمان دارد که می گویند ما راهنمایان گردشگری می کوشیم تا محل زندگی و کشور خود را به مردمان و مسافران دیگر معرفی کنیم.

 

 

اهمیت روز جهانی راهنمایان گردشگری چیست؟

راهنمایان گردشگری، گروهی از جامعه هستند که به عنوان سفیران صلح شناخته می‌شوند. این گروه نقش پر رنگی در کمک به جوامع محلی، شناساندن ظرفیت‌های کشور و نگهداری از میراث ملموس و ناملموس کشور دارند. در میان افراد فعال در صنعت گردشگری، راهنمایان به عنوان یکی از اصلی‌ترین افراد در مواجهه با گردشگران قرار دارند.

وظایف و حوزه کاری راهنمای گردشگری

وظایف و حوزه کاری راهنمای گردشگری با مدیر تور (لیدر تور) متفاوت است؛ اما در بسیاری موارد چون مدیر تور وظایف مربوط به راهنمای گردشگری را نیز انجام می‌دهد (که البته از نظر استانداردهای بین المللی مانعی ندارد)، تفکیک آن‌ها از یکدیگر سخت می‌شود. مدیر تور مسئولیت تور و همه مسافران آن را بر عهده دارد. او بر انجام درست کارها و برنامه‌های تور نظارت داشته و مسئولیت مدیریت هزینه‌ها و مخارج تور برعهده اوست.  راهنمای تور مسافرتی باید حافظه خوبی در به یاد سپاری اطلاعات تاریخی، رویدادها، حقایق، اعداد و ارقام داشته باشد. او باید توان مدیریت و سازماندهی خوبی داشته و در موارد لزوم تصمیم گیری‌های درستی برای گروه انجام دهد. همچنین داشتن روابط عمومی خوب و ایجاد ارتباط نزدیک و توام با احترام با مسافران، داشتن ظاهری آراسته و مسئولیت پذیری بالا، از دیگر خصوصیات اصلی راهنمای تور است. تورلیدر به واسطه‌ی سفر‌هایی که انجام می‌دهد، علاوه بر کسب تجربه و مهارت، می‌تواند از اکثر جاذبه‌های فرهنگی و طبیعی بهره‌مند شود و با این میراث جهانی از نزدیک انس بگیرد.

شرکت آوای میراث آریایی به نوبه خود، روز جهانی راهنمایان گردشگری را به تمامی سفیران صلح ایران‌زمین تبریک گفته و سربلندی و بهروزی را برای این عزیزان از خداوند منان خواستار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *