خانه / مقالات / بهشتی در جهنم

بهشتی در جهنم

این بار در کشور لیبی با چنین پدیده ی بی نظیری رو به رو شده ایم که هنوز علت آن را نمی دانیم. لیبی کشوری در آفریقاست که بیشتر با بیابان و صحراهای گرم و سوزانش شناخته می شود اما مقصد ما بیابان نیست بلکه دریاچه ای درخشان میان دل کویر است.

بله در لیبی دریاچه ای وجود دارد که با شنزارهای گرم و سوزان احاطه شده و آبی درخشان و دیدنی دارد. جایی که سراب به حقیقت می پیوندد و بهشتی سرسبز در وسط بیابان ظاهر می شود.
هیچ فکر می کردید که جایی در جهان هستی وجود داشته باشد که بتوان هم در آن قایق سوار شد و هم مناظر کویری را تماشا کرد؟ این موضوع از دیرباز جزء آرزوهای بشر بوده و به همین دلیل می بینیم که هتل هایی صحرایی با استخرهای روباز به وجود آمده اند. اما اینجا همه چیز طبیعی است و اکنون به جالب ترین جاذبه ی گردشگری لیبی تبدیل شده است.

همه به سوی لیبی می روند تا از راز بهشتی زیبا در میان گرمایی سوزان با خبر شوند. کارناوال هم امروز رهسپار لیبی است و به سوی دریاچه ی اوباری می رود. با ما در این سفر متفاوت همراه باشید
لیبی کشوری بسیار زیبا در آفریقای شمالی است که کمتر نامش را به عنوان مقاصد برتر گردشگری می شنویم اما گنجینه های زیادی را در خود برای دیدن و تجربه کردن پنهان کرده است. در سمت جنوب غربی این کشور منطقه ای به نام فِزان وجود دارد که کاملا گرم و بیابانی می باشد و هیچ کس تصور نمی کند در میان گرمای سوزان کویر در ورای شن های سرخ رنگ دریاچه ای نهفته باشد. این منطقه ی کویری حدودا ۵۸۰۰۰ کیلومتر مساحت دارد و پر از دشت و تپه های شنی است و به همین علت لیبی به عنوان یکی از داغ ترین و خشک ترین کشورهای دنیا شناخته می شود.

نام این دریاچه ی خارق العاده اوباری (Ubari) می باشد. دور تا دور این دریاچه پوشیده از درختان و گیاهان سرسبز است که از آب دریاچه تغذیه کرده اند اما چند قدم که از دریاچه دور می شویم همه جا شن های داغ و سوزان است
در حدود ۲۰۰,۰۰۰ سال پیش منطقه فزان خوش آب و هوا، پر باران با زمین های مرطوب و حاصلخیز بوده و انواع و اقسام رودخانه های کوچک و بزرگ هم در این ناحیه در جریان بودند. این رودخانه ها، هم از این دریاچه خارج می شدند و هم پس از چند بار پیچ و تاب خوردن دوباره به دریاچه وارد می گشتند. اما با گرم شدن هوا دریاچه کوچک و کوچک تر شد. گفته می شود که در ابتدا دریاچه آن قدر وسیع بوده که با مساحت جمهوری چک برابری می کرده است، یعنی چیزی در حدود ۱۲۰۰۰۰ کیلومتر مربع.

متاسفانه به مرور صحرای آفریقا بزرگ و بزرگ تر شد و آب و هوایش فزان را هم تحت تاثیر قرار داد. کم کم رودخانه ها خشک و دریاچه کوچک و کوچک تر شد. بین ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال پیش روند خشک شدن دریا سریع شد و یک دریاچه به حدود ۲۰ دریاچه ی کوچک تقسیم شد. تنها چیزی که امروزه از آن سرزمین سرسبز و خرم باقی مانده دریاچه اوباری، دریاچه ی ام الحسان (Umm al-H’isan) و دریاچه ی گبرون (Gaberoun) و ۸ دریاچه ی کوچک دیگر است که افراد زیادی از وجود این دریاچه ها خبر ندارند. به همین دلیل به اوباری دریاچه های اوباری هم می گویند.
هنوز هم می توان آثار رسوبات دریایی را در این دریاچه ی زیبا مشاهده نمود که نشان دهنده ی گرم شدن و تبخیر آب است. گسترش بیابان ها یکی از خطرناک ترین پدیده های زیستی است که امروزه نقاط زیادی از کره ی زمین را درگیر کرده و آثار مخربش را می توان در لیبی به وضوح مشاهده کرد. در ادامه بیشتر با این پدیده ی زیبا و تک تک دریاچه هایش آشنا خواهیم شد.

نکاتی جالب درباره بهشتی در جهنم

در این قسمت با هم مروری داریم بر جالب ترین موضوعات حول و حوش دریاچه اوباری:
– اغلب تصور می کنند که در اوباری یک دریاچه وجود دارد اما در حقیقت ۱۱ دریاچه هستن که یکی از آن ها به دلیل وسعت بیشتر، محبوب تر و معروف تر است.
– با این که دریاچه اوباری در منطقه ای کاملا گرم و خشک قرار دارد اما سالانه هزاران نفر از آن بازدید می کنند.
– سافاری در کویر لیبی هم بسیار جالب و هیجان انگیز است و گردشگران علاقه دارند در اطراف دریاچه با اتومبیل های شاسی بلند رانندگی کنند.
– به دریاچه های اوباری میکرودریاچه هم می گویند.
– به دلیل گرماش شدید باستان شناسان کمتر به دیدار این دریاچه می روند.
– در اطراف این دریاچه درختانی نظیر خرما که مقاومت بیشتری دارند می رویند.
– این دریاچه را به باغ عدن تشبیه می کنند.
– اغلب گردشگران که به دیدار این دریاچه می روند از گرمای شدید رنج می برند…
امکانات اقامتی
از مهم ترین مشکلاتی که در سفر به مناطق کویری با آن رو به رو خواهید شد مساله ی خوراک و محل اقامت است. افراد زیادی کمپ در کویر را انتخاب می کنند اما این کار در بیابانی که با آن آشنایی ندارید کاری غیر عاقلانه است و شما حتما به راهنما نیاز پیدا خواهید کرد.
مشکل غذا هم امری بسیار مهم است زیرا هر قدر هم که خوراکی همراه داشته باشید اگر با مشکلی مواجه گردید شاید با کمبود آب و غذا رو به رو گردید. بنابراین بهترین راه برای تامین غذا و محل اقامت در سفر به دریاچه اوباری استفاده از تورهای کویرگردی لیبی است. راهنمایان و مسئولین تور هم غذای شما را تامین خواهند کرد و هم با برپایی چادرهای باکیفیت و امن محل خواب مناسبی در اختیار شما قرار می دهند
..






منبع:topnop.ir

درباره‌ی آواي ميراث

شماره تماس : 32732575 - 32742554

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *