خانه / دوره هاي آموزشي / ارتباط پیشرفت تکنولوژی برصنعت گردشگری و حرفه تورلیدری

ارتباط پیشرفت تکنولوژی برصنعت گردشگری و حرفه تورلیدری

ارتباط پیشرفت تکنولوژی برصنعت گردشگری و حرفه تورلیدری

مرتضی ازقندی در گفت‌‎وگو با ایسنا به موضوع ارتباط و تاثیر پیشرفت تکنولوژی بر صنعت گردشگری و حرفه تورلیدری پرداخت و اظهار کرد: پاسخ این سوال می‌تواند چند بعد داشته باشد و سوال بسیار خوبی است. در وهله اول به عنوان یک پاسخ کلی برای این سوال می‌توانم بگویم چنین اتفاقی صورت نخواهد گرفت. هرگز پیشرفت تکنولوژی و استفاده از آخرین دستاوردهای علم الکترونیک نمی‌تواند جای یک راهنمای گردشگری را بگیرد.

وی ادامه داد: حرفه راهنمای گردشگری از آن دسته مشاغلی است که باید به فیزیک میدانی بودن آن ایمان داشت. در این نوع حرفه‌ها باید در شرایط مختلف واکنش و رفتار مناسب و در خور زمان صورت گیرد، به طبع در اینجا هوش مصنوعی هرچقدر هم پیشرفته نمی‌تواند پاسخگوی مناسب این کار باشد.

اتخاذ یک تصمیم درست و متناسب در لحظه از توان هرگونه وسیله الکترونیکی خارج است

این راهنمای گردشگری اضافه کرد: پیشرفت تکنولوژی صرفا می‌تواند در برخی جنبه‌های صنعت گردشگری کار را سهل‌تر و با کیفیت‌تر کرده و با نتیجه موثرتری همراه کند. در این راستا می‌توان به اطلاعات ریز و جامعی که در همه ابعاد از جمله نحوه دسترسی، نحوه گردش و همچنین اطلاعات مربوط به جاذبه‌ها اشاره کرد که به راحتی در این روزها از یک سایت اینترنتی گردشگری می‌توان بدست آورد. اما بهترین تصمیم‌گیری متناسب با شرایط در یک تور گردشگری از توان هر ربات یا دستگاه الکترونیکی هرچند پیشرفته خارج خواهد بود.

ازقندی تصریح کرد: اجرای یک تور گردشگری نیازمند این است که تمام شرایط و برنامه‌های آن از قبل مشخص باشد. باید معلوم شود از چه طریقی قرار است به مقصد رسید و برنامه‌های سفر از قبل بررسی شوند. با توجه به آب‌وهوایی که برای هر منطقه می‌توان برنامه‌ریزی مشخصی پیاده کرد و آیتم‌ها باید کاملا مشخص باشند. در نهایت می توانیم بگوییم که تکنولوژی هرگز نمی‌تواند جای یک راهنمای گردشگری در یک سفر را بگیرد.

وی افزود: هر چقدر که ما اطلاعات کاملی از شرایط میدانی یک مقصد داشته باشیم باز هم در اجرای یک تور گردشگری نیاز به شخصی است که بتواند با توجه به شرایط موجود بهترین اتفاقات را برای یک سفر رقم بزند.

اقدامی برای ارتقاء سطح دانش و کار راهنمایان در شرایط کرونا انجام نگرفت

این راهنمای گردشگری در خصوص حمایت‌هایی که باید از سوی مسئولین در قبال راهنمایان گردشگری  صورت می‌گرفت، خاطرنشان کرد: از دیدگاه من حمایتی که صورت نگرفت هیچ بلکه کم‌لطفی‌هایی نیز انجام شد. برای مثال در شرایط کرونا که صنعت گردشگری افولی را تجربه کرد این امکان وجود داشت که دوره‌های آموزشی مختلفی جهت به روز نگاه‌ داشتن اطلاعات و حتی ارتقاء دانش راهنمایان صورت گیرد، اما متاسفانه این امر عملی نشد. مدیران میراث فرهنگی همچنین می‌توانستند در این دوران کلاس‌های آموزشی برگزار کنند که البته همین حداقل‌ها نیز برای راهنمایان گردشگری رخ نداد.

حضور یک راهنمای گردشگری حس رضایتمندی بیشتری برای گردشگران ایجاد خواهد کرد

ازقندی در پاسخ به این سوال که گردشگران تمایل بیشتری به یک راهنمای گردشگری انسانی دارند یا یک وسیله الکترونیکی تشریح کرد: با اشاره به اجتماعی‌بودن و طبع انسانی و مخاطب قرار دادن شخصی به مانند خود، اکثریت افراد حس رضایت‌مندی بیشتری نسبت به یک راهنمای گردشگری انسانی دارند و قطعات ربات‌ها نمی‌توانند آن حس رضایت‌مندی کامل را برای او پدیدار کنند.  از دیدگاه راهنمای گردشگر که از جنس و توانایی‌های خود انسان‌هاست می‌تواند رضایت را در سفر هر شخصی ایجاد کند و به عقیده من این طرز فکر شاید در هیچ برهه زمانی به واقعیت تبدیل نشود.

وی در خصوص اثرات حاصل از چنین جایگزینی خاطرنشان کرد: طبیعتا این موضوع می‌تواند تاثیر مثبتی بر هزینه تمام‌شده تور گردشگری داشته باشد. زمانی که از یک ربات به صورت مداوم در تورهای مختلف و در یک مسیر استفاده می‌شود، دیگر نیاز نیست مبلغی به عنوان دستمزد روزانه تورلیدر واقعی پرداخت شود که این مورد می‌تواند مهمترین قسمت در بحث پایین آوردن هزینه‌های یک تور برای یک آژانس گردشگری و طبیعتا مسافران باشد. البته بحث منفی ماجرا در حقیقت همان بحث عدم رضایت نسبت به آن اتفاقات یا آن اوضاع غیر قابل پیش‌بینی است که احتمال دارد در یک تور اتفاق بیفتد.

یک مدیریت صحیح تنها به وسیله مغز انسان صورت می‌گیرد

این راهنمای گردشگری افزود: یک مدیریت صحیح تنها به وسیله مغز انسان صورت می‌گیرد. برای مثال مدت‌ها قبل در تور گردشگری در کشور ویتنام در میانه راهی کوهستانی هیچ دسترسی به هیچ شخصی یا مکانی برای ما وجود نداشت. در حال طی‌کردن مسیر از شهر هوشی‌مین به دالاس بودیم که به ناگاه مشکلی برای صندلی‌های عقب پیش آمد و تعداد زیادی بچه سوسک کوچک از صندلی‌ها به داخل ماشین سرازیر شدند. دلیلش بسیار عجیب بود، اما شاید تغییرات آب‌وهوایی علت این مسئله بوده باشد.

ازقندی تصریح کرد: سوال اینجاست که کدام ربات یا جسم الکترونیکی هوشمند می‌تواند این شرایط را مدیریت کند، در صورتی که یک راهنمای گردشگری می‌تواند کاملا با برنامه‌ریزی و شناخت، مسائل را ظرف کمتر از چند ساعت حل کرده و دوباره جریان سفر را مدیریت کند.

وی اضافه کرد: اینجاست که یکی از بزرگترین معایب ربات‌ها در خصوص اداره یک تور گردشگری نمایان می‌شود. درست است که شاید هزینه‌های تور را کاهش دهد اما در عمل با روبرو شدن با چنین شرایطی، تور را به مرز نابودی هدایت خواهد کرد.

این راهنمای گردشگری تشریح کرد: اتفاقی که فعلا می‌توان از آن نام برد و محسوس است ورود ربات‌ها به صنعت گردشگری و به خصوص در کار راهنمایان گردشگری است که شاید بتوان این مورد را در کشورهای پیشرفته بیشتر احساس کرد. برای مثال در یک موزه که قدم می‌زنید مقابل هر شیء متنی تعبیه ‌شده که دارای یک QR Code است و به وسیله آن اسکنی کامل از اطلاعات آن شیء در اختیار بازدیدکننده قرار می‌گیرد. این شاید نقطه کوچکی از جای‌گیری تکنولوژی به جای تورلیدرها باشد که تکرار و کندخوانی متن از مزایای آن است.

ازقندی عنوان کرد: شاید موزه لوور را حد نهایی استفاده از این تکنولوژی در نظر گرفت که در کنار هر کدام از اجسام اطلاعات ثبتی به صورت دیجیتال وجود دارد که البته این اطلاعات در سایت مجموعه نیز قابل دسترسی است. این جایگزینی در بسیاری از مباحث صنعت گردشگری صورت گرفته است، اما باید بگویم که منزلت یک تور لیدر به خصوص در تورهای طبیعت‌گردی، محیطی و میدانی همیشه پابرجاست.

منبع : ایسنا 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *